ویژگی رنگ و تأثیر آن بر فضای داخلی خانه

5
(1)

 تأثیر ویژگی رنگ بر دکوراسیون داخلی، عامل مهمی است. رنگ‌ها می‌توانند تأثیر قابل‌توجهی بر زندگی و شخصیت انسان داشته باشند. از جمله‌ی این تأثیرات بر احساسات انسان است. عوامل محیطی اطراف ما هرکدام دارای رنگ‌ها گوناگون هستند که گاهی ما باتوجه‌به رنگ آن‌ها، ویژگی‌هایشان را شناسایی می‌کنیم.

تفاوت زیادی وجود دارد بین ساکن بودن در خانه‌ای سیاه و سفید یا خانه‌ای که رنگ آن را باتوجه‌به شخصیت و روحیه‌مان انتخاب کرده‌ایم. در این مقاله که در سایت فروشگاه پخش رنگ محمدی منتشر شده، درباره‌ی ویژگی رنگ و تأثیر آن بر فضای خانه صحبت کرده‌ایم. برای کسب اطلاعاتی در این زمینه با ما همراه باشید.

 

 

ویژگی‌های روان‌شناسانه‌ی رنگ

رنگ‌ها نیز مانند انسان یا با هم مرتبط‌اند و یا متضاد. رنگ‌های مرتبط هارمونی رنگ را تشکیل می‌دهند. رنگ‌بندی اتاق و استفاده از مصالحی در جهت تأیید خصوصیات شخصیتی ما بسیار مهم است. با رنگ حتی می‌شود حال و هوای اتاق‌های یک‌خانه را با یکدیگر متفاوت کرد. سالن خانه دارای رنگی باشد که شور و نشاط را افزایش می‌دهد، اطراف میز ناهارخوری، رنگی برای افزایش اشتها و اتاق‌خواب‌ها دارای رنگی آرامش‌بخش باشند. رسیدن به یک ترکیب رنگ مناسب برای دیوارهای خانه، القای آرامش را به همراه دارد. به جهت همین موضوع است که روی ویژگی‌ رنگ‌ و تأثیر آن بر دکوراسیون تأکید شده است.

 

بررسی ویژگی رنگ و تأثیر آن بر دکوراسیون

در خانه دو قسمت هست که می‌توان با رنگ‌ آن‌ها فضای خانه را تغییر داد. گروه اول شامل دیوارها، درها، کف و سقف است. گروه دوم لوازم دکوراسیون شامل مبلمان، فرش، پرده و غیره است. از لحاظ اهمیت، دیوارها، درها و غیره اهمیت بیشتری دارند و تأثیر ویژگی رنگ بر دکوراسیون در آن‌ها بیشتر است؛ زیرا وجود آن‌ها در خانه ثابت است و به‌گونه‌ای نقش پس‌زمینه را در خانه ایفا می‌کنند. از میان گروه اول نیز رنگ دیوار از بقیه‌ی موارد مهم‌تر است؛ زیرا تأثیرگذاری دیوار بر دیگر اجزای خانه بیشتر است و از همه بیشتر در چشم است. از طرفی رنگ دیوارها حتی بر میزان نور خانه و مؤثر است.

در زیر ویژگی رنگ و تأثیر آن را بر دکوراسیون بررسی کردیم:

رنگ سفید

ویژگی رنگ سفید پاکی، صلح و آرامش است؛ همچنین القاکننده‌ی آسایش و پاکیزگی است. از رنگ سفید به‌کرات در دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود؛ زیرا به‌راحتی با هر رنگ دیگری ترکیب می‌شود. اگر رنگ سفید در پوشش‌های اصلی مانند دیوارهای اصلی خانه استفاده شود، آن را روشن‌تر و بزرگ‌تر نشان می‌دهد. پس اگر فضایی روشن و کم‌نور دارید، انتخاب رنگ سفید را فراموش نکنید.

اگر سفید را با نور طبیعی بیامیزید، فضایی گرم و صمیمی را ایجاد می‌کند. اگر نورهای فضا مصنوعی و سرد باشند، فضایی سرد ایجاد می‌شود. بهتر است در کنار نور مصنوعی، از نور رنگ قرمز یا زرد هم استفاده شود. اگر به دنبال ایجاد فضایی متضاد هستید می‌توانید در کنار رنگ سفید از لوازم چوبی و طبیعی یا دکورهای سنتی استفاده کنید.

ویژگی رنگ سفید و تأثیر آن بر فضای نشیمن

رنگ‌های خنثی

رنگ‌هایی که میزان زیادی از رنگ سفید را در درون خود دارند؛ ولی باز هم به سفید متمایل نیستند. رنگ‌هایی مانند کرم ازاین‌دست هستند. استفاده از رنگ‌های خنثی در دکوراسیون بسیار راحت است؛ زیرا به دلیل خنثی بودنشان بسیار راحت در کنار دیگر رنگ‌ها می‌نشینند. با ترکیب رنگ خنثی و رنگی دیگر می‌توان ترکیبی مناسب در فضا ایجاد کرد. می‌توان سطوح اصلی را به رنگ خنثی درآورد و روی دیوار را با قاب و لوازم دکوراتیو تزیین کرد. این‌گونه نمای این وسایل هم بیشتر می‌شود.

از رنگ‌های خنثی برای برطرف‌کردن عیوب معماری نیز می‌توان استفاده کرد. اگر قسمتی از فضای خانه دارای نقصی است و نمی‌خواهید عیب آن مشخص شود، فقط کافی است برای رنگ آن قسمت از رنگ خنثی استفاده کنید. همچنین اگر وسیله‌ای دارید که می‌خواهید نظر بیننده به آن جلب شود، می‌توانید در اطراف آن رنگ خنثی استفاده کنید و خود وسیله رنگی متضاد با رنگ اطرافش داشته باشد. این‌گونه وسیله چشم‌ها را جذب می‌کند و فضا را  از یکنواختی خارج می‌کند.

قرمز

رنگ قرمز را برای پوششی که قصد دارید در چشم باشد استفاده کنید. اکثر افراد ارتباط قوی با قرمز برقرار می‌کنند و واکنش شدید به آن نشان می‌دهند. احساساتی مانند رشادت و هیجان را به قرمز نسبت می‌دهند. تنها یک هاله از رنگ قرمز می‌تواند توجه افراد را به آن چیز جلب کند. برای رنگ‌کردن اتاق غذاخوری می‌توان از قرمز استفاده کرد؛ زیرا این ویژگی رنگ قرمز این است که اشتها را زیاد می‌کند.

آبی

پرطرف‌دارترین رنگ، آبی است. مشاهده‌ی رنگ آبی سبب ترشح هورمون شیمیایی خاصی در بدن برای افزایش آرامش می‌شود. احساساتی مانند اعتماد، صداقت، آرامش و سکوت را می‌توان از رنگ آبی به دست آورد. البته رنگ آبی ترکیبات متفاوتی دارد. بعضی از این ترکیبات احساسات سرد و برخی دیگر پویایی را القا می‌کنند.

سبز

سبز یک رنگ چندمنظوره است که هم می‌تواند خوشی را القا کند و حرارت ایجاد کند. رنگ سبز، جزء رنگ‌های پرطرف‌دار هم است. سبز کم‌رنگ، رنگی مناسب برای اتاق‌خواب و نشیمن است و چون با طبیعت نیز مرتبط است می‌توان از ترکیبات پررنگ‌تر آن برای آشپزخانه و یا اتاق غذاخوری استفاده کرد.

اکنون می‌خواهیم هریک از فضاهای خانه و تأثیر ویژگی رنگ را بر آن‌ها بررسی کنیم.

 

 

فروشگاه اینترنتی کاردک، بزرگترین آنلاین شاپ خرید انواع رنگ در ایران میباشد. جهت مشاهده کلیک کنید.

 

رنگ مناسب آشپزخانه

محیط آشپزخانه بهتر است محیطی ساده و صمیمی باشد. از آشپزخانه علاوه بر پخت غذا، برای خوردن غذا و جمع‌شدن خانواده دور هم نیز استفاده می‌شود. به همین دلایل است که محیطی دلنشین باید داشته باشد. رنگ‌های روشن برای آشپزخانه، می‌تواند انتخابی مناسب باشند؛ زیرا که ویژگی رنگ روشن انتقال انرژی به افراد است.

برای مدرن کردن منظره‌ی آشپزخانه می‌شود از تقابل چند رنگ در آنجا استفاده کرد. رنگ‌هایی مانند سبز، نارنجی و زرد حس زنده‌بودن را القا می‌کنند؛ بنابراین انتخاب خوبی بری آشپزخانه هستند. اگر بخواهید تمام آشپزخانه را سفید کنید، احساس حضور در بیمارستان به شما دست می‌دهد پس بهتر است از این کار دوری کنید؛ زیرا این ویژگی رنگ سفید است. حتی اگر رنگ سفید را برای دیوارهای آشپزخانه می‌پسندید، سعی کنید با رنگ کابینت‌ها و یا پرده‌ی آشپزخانه جلوه‌ای متفاوت ایجاد کنید این‌گونه آشپزخانه‌ی شما از سادگی دور می‌شود.

رنگ سفید در آشپزخانه

 

تأثیر ویژگی رنگ‌ها بر دکوراسیون اتاق نشیمن

رنگ اتاق نشیمن می‌تواند بر فضای کل خانه تأثیر بگذارد. به همین دلیل  انتخاب رنگ آن بسیار مهم است. برای انتخاب رنگ اتاق نشیمن بهتر است ابتدا چند عامل را موردتوجه قرار بدهید:

  • اندازه‌ی اتاق نشیمن را در نر داشته باشید. رنگ‌هایی روشن و خنثی مانند سفید همان‌طور که در بالا گفتیم می‌توانند اتاق شما را بزرگ‌تر نشان دهند. برای ایجاد فضایی دنج استفاده از رنگ آبی و یا سبز برای شما کمک‌کننده است.
  • نورهای طبیعی اتاق را در نظر داشته باشید. اگر نشیمن شما نورگیری کمی دارد، بهترا ست در رنگ‌آمیزی آن از رنگ‌های گر استفاده کنید که نور اجرا جبران کند.
  • سبک دکوراسیون نیز مهم است. اگر به سبک‌های مدرت متمایل هستید، رنگ‌های خنثی برای شم انتخاب خوبی هستند. اگر دکور کلاسیک یا سنتی را دوست دارید، رنگ‌های طبیعت مانند سبز، آبی و قهوه‌ای منزل شما را زیباتر می‌کند.

از رنگ‌های محبوب برای اتاق نشیمن می‌توان به رنگ سفید، بژ، آبی و سبز اشاره کرد. سفید یک فضای ساده و مینیمال را برای شما ایجاد می‌کند. بژ یک رنگ خنثی است که برای هماهنگی با اکثر سبک‌های دکوراسیون مناسب است. همچنین رنگ‌های دیگر وسایل را نیز به‌راحتی می‌توان با بژ هماهنگ کرد. رنگ آبی و سبز هم فضایی خنک، طبیعی و دنج را برای شما به ارمغان می‌آورند.

 

رنگ مناسب برای اتاق‌خواب

رنگی برای اتاق‌خواب مناسب است که آرام‌بخش و خواب‌آور باشد. استفاده از رنگ‌های خنثی مانند بژ و سبز گزینه‌های خوبی برای اتاق خواب هستند. تا جایی می‌توانید از رنگ‌های گرم و تیره مانند قرمز و نارنجی برای اتاق‌خواب بپرهیزید، زیاد این رنگ‌ها، هیجان را القا می‌کنند. رنگ آبی نیز یک فضای آرامش‌بخش را برای اتاق‌خواب شما ایجاد می‌کند و می‌تواند خواب‌آور نیز باشد.

 

سخن آخر

بهتر است قبل از شروع رنگ‌آمیزی خانه به ویژگی رنگ‌ها توجه داشته باشید. زیرا رنگ‌ها تأثیر قابل‌توجهی بر حال و هوای خانه و افراد خانه دارند. برای خرید رنگ مناسب خانه‌ی خود می‌توانید سایت فروشگاه پخش رنگ محمدی را مشاهده و رنگ خود را تهیه کنید.

حتما برای اطلاع از جدید‌ترین تخفیف‌ها در کانال تلگرام یا پیج اینستاگرام پخش رنگ و چسب محمدی عضو شوید.

 

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

بازخورد شما ارزشمند است

امتیاز شما برای ما مهم است

اولین نفری باشید که نظر ارسال میکند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *