چگونه چوب را رنگ کنیم؟ تکنیک های رنگ آمیزی چوب


4.5
(2)

[vc_row][vc_column][vc_column_text]در این مقاله نکاتی برای رنگ کردن چوب ارائه خواهیم کرد. نحوه رنگ کردن انواع چوب به صورت گام به گام توضیح داده خواهد شد و دستورالعمل‌های مورد نیاز بیان می‌شود. صبر و دقت به جزئیات، یکی از تکنیک های رنگ آمیزی چوب است که باعث بهبود کیفیت رنگ آمیزی می‌شود.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

رنگ آمیزی با کیفیت

نحوه رنگ کردن انواع چوب مستلزم رعایت نکات خاصی میباشد و برای اینکه رنگتان صاف به نظر برسد باید با تکنیک های رنگ آمیزی چوب آشنا باشید. در این قسمت نکاتی برای رنگ کردن انواع چوب بیان خواهد شد و شما با استفاده از این تکنیک‌ها، رنگ آمیزی صاف و بدون نقص چوب را تجربه خواهید کرد. برای رنگ آمیزی عالی کارهای چوبی، آماده سازی مناسب سطح و داشتن تکنیک مناسب برای قلمو کشیدن، ضروری می‌باشد.[/vc_column_text][vc_single_image image=”4109″ img_size=”full” alignment=”center”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]بسیاری از افراد هنوز به رنگ‌های روغنی تکیه می‌کنند زیرا این نوع رنگ به آرامی خشک شده و باعث به وجود آمدن سطحی یکنواخت می‌شود. اما اگر تکنیک های رنگ آمیزی چوب را رعایت کنید، با استفاده از رنگ لاتکس میتوانید رنگ آمیزی با کیفیتی داشته باشید. رنگ لاتکس سریع خشک شده و با آب و صابون به راحتی تمیز می‌شود. علاوه بر این بوی رنگ‌های روغنی، دیگر شما را اذیت نخواهد کرد. باید توجه داشته باشید که رعایت تکنیک های رنگ آمیزی چوب علاوه بر کیفیت بر سرعت کار بسیار تاثیر می‌گذارد.

رنگهای لاتکس دارای انواع مات، نیمه مات و شفاف است. از آنجا که هدف شما پوشاندن سطوح و خطوط چوب است، لذا استفاده از نوع نیمه مات و یا رنگ پوسته تخم مرغی را پیشنهاد می‌کنیم. نکته منفی در مورد استفاده از رنگ‌های خیلی شفاف این است که خراش‌ها و سطوح ناهموار موجود در چوب را بسیار برجسته می سازند.

آماده‌سازی

انجام آماده‌سازی مناسب، یکی از تکنیک های رنگ آمیزی چوب است که بسیار مهم و ضروری می‌باشد. یک لایه رنگ به تنهایی شکاف‌ها، خراشیدگی‌ها و سایر ناهمواری‌های سطح چوب را پر یا پنهان نمی کند و باعث صاف شدن سطوح نمی‌شود. بنابراین ابتدا می‌بایست سطح چوب را پر و صاف کنید. بدین منظور، سطح چوب را با محلول تری سدیم فسفات (TSP) بشویید تا روغن و چربی موجود در آن تمیز شود. مطابق دستورالعمل های موجود در بسته TSP، آن را مخلوط کرده و با اسفنج یا دستمال به سطح چوب بکشید. سپس سطوح ترک خورده را که به لیسه کاری نیاز دارند را بررسی کنید. بسیاری از لیسه های موجود در بازار از نوع 2 اینچی می‌باشند. برای سطوح کوچک می‌توانید از کاردک استفاده کنید. اگر در هنگام لیسه کاری چند خراش در سطوح ساخت باقی ماند می‌توانید بعدا آن را با استفاده از تکنیک های رنگ آمیزی چوب برطرف نماید.[/vc_column_text][vc_single_image image=”4110″ img_size=”full” alignment=”center”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]برای پر کردن سطوح و تراشه های عمیق تر از حدود 8/1 اینچ، می‌توانید از چسب پلی استر دو قلو استفاده کنید. Minwax یک پرکننده خوب برای سطوح چوبی است که به خوبی به سطح می‌چسبد و به راحتی متراکم نمی‌شود. علاوه بر این، Minwax بهترین ماده برای چسب کاری گوشه های بریده شده می‌باشد. به اندازه یک توپ گلف چسب بر روی لیسه ریخته و آن را سریع مخلوط نمایید. باید توجه داشته باشید که چسب تنها 5 تا 10 دقیقه کارایی خواهد داشت. یکی از تکنیک های رنگ آمیزی چوب این نکته است که کاردک‌های سخت برای خراشیدن سطح و کاردهای انعطاف پذیر برای پر کردن سطوح مناسب‌تر می‌باشند.

خراشیدگی‌ها را با خمیر اسفنجی پر کنید

خراشیدگی‌ها و تراشه‌های ظریف موجود در سطح را با استفاده از خمیر اسفنجی و با بهره‌گیری از تکنیک های رنگ آمیزی چوب پرکنید. به این نکته توجه داشته باشید که از خمیر سبک استفاده نکنید زیرا به خوبی به سطح نمی‌چسبد.

ناهمواری‌های چوب را با رنگ لاتکس علامت‌گذاری کنید. این مرحله ارزش تلاش دارد زیرا به شما کمک می‌کند نواقص را ببینید. با استفاده از یک چراغ سطح چوب را بررسی کنید و هر برآمدگی و خراش کوچک موجود را پرکنید. ناهمواری‌ها را با یک مداد مشخص کرده و سپس شروع به پرکننده کردن و خراشیدن کنید. مرحله آماده سازی نیاز به صبر و حوصله فراوان و استفاده از تکنیک های رنگ آمیزی چوب دارد اما تاثیر فراوانی بر روی نتایج رنگ آمیزی خواهد داشت.کارهای آماده سازی را با سمباده کاری ملایم نواحی که هنوز خراشیده نشده‌اند، به پایان برسانید. از یک کاغذ سمباده نرم 180 گریتی استفاده کنید. این امر باعث می‌شود که علائم قبلی قلمو را صاف کرده و موجب تماس مناسب‌تر رنگ با سطح می‌شود. سپس تمام سطح را با یک دستمال مرطوب پاک کنید تا همه گرد و غبار موجود در آن از بین برود. همچنین تمامی علائمی که مربوط به رنگ آمیزی گذشته می‌باشد را به جای پر کردن، به طور کامل بخراشید.[/vc_column_text][vc_single_image image=”4111″ img_size=”full” alignment=”center”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

شکاف‌ها را بتونه کاری کنید

پس از انجام دادن سمباده کاری و کارهای مقدماتی، میبایست با بهره‌گیری از تکنیک های رنگ آمیزی چوب هر گونه ترک و شکاف بزرگ در سطح چوب را بتونه کاری کنید. بدین منظور از بتونه اکریلیک لاتکس استفاده کنید. زیرا به خوبی به سطح چسبیده و دارای انعطاف پذیری مناسبی می‌باشد، علاوه بر این به راحتی با آب تمیز می‌شود. نوک لوله بتونه اکریلیک را به مقدار بسیار کوچکی سوراخ کنید تا کنترل بهتری بر عملیات بتونه کاری حفره‌ها داشته باشید. سپس آن را در داخل حفره‌ها ریخته و یک پارچه مرطوب دور انگشت خود بپیچید و اضافه‌های بتونه اکریلیک را تمیز کنید تا سطحی صاف و هموار داشته باشید.

رنگ آمیزی و قلمو کشیدن

با استفاده از قلمو و رنگ ارزان قیمت، تمام وقت و تلاش خود را در کار مقدماتی هدر ندهید. تکنیک های رنگ آمیزی چوب زمانی مفید خواهد بود که از ابزار و آلات مناسب استفاده کنید. از اینرو همواره، بهترین‌ها را بخرید با تمیز کردن برس همواره یک برس با کیفیت برای چندین سال خواهید داشت. در اکثر موارد، بهترین و با کیفیت‌ترین رنگ و ابزار آلات را در فروشگاه‌های تخصصی رنگ پیدا خواهید کرد. اگرچه ما استفاده از رنگ لاتکس را توصیه می‌کنیم، اما یک ضعف دارد که سریع خشک می‌شود. هرچه رنگ مرطوب‌تر باقی بماند، بهتر جریان یافته و مناسب‌تر پخش می‌شود، درنتیجه یک سطح صاف بر جای می گذارد. به منظور کند کردن سرعت خشک شدن رنگ می‌توانید از مواد افزودنی استفاده کنید. این مواد علاوه بر کاهش سرعت خشک شدن، موجب تماس بهتر رنگ با سطح می‌شوند.

مستقیما از قوطی رنگ برای آغشته کردن قلمو استفاده نکید. بهتر است که حدود یک لیتر رنگ را در سطلی 4 تا 5 لیتری ریخته و مقداری افزودنی به آن اضافه کنید و به خوبی مخلوط نماید. از طریق سطل می‌توان قلمو را به صورت عمیق‌تر و مناسب‌تری به رنگ آغشته کرد. رنگ‌های با کیفیت نیازی به رقیق شدن با آب ندارند و آماده مصرف هستند. یکی از تکنیک های رنگ آمیزی چوب، خوب تکان دادن قوطی رنگ می‌باشد تا محتویات آن به خوبی مخلوط شود.[/vc_column_text][vc_single_image image=”4112″ img_size=”full” alignment=”center”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

نکاتی برای رنگ کردن چوب

با بهرهگیری از تکنیک های رنگ آمیزی چوب، لایه‌ای از رنگ را به طور سریع در یک ناحیه پخش کرده و سپس به وسیله حرکات آرام و ملایم قلمو(بدون رنگ) آن را صاف و یکنواخت کنید. تا حد امکان سعی کنید لایه‌های رنگ را در محدوده وسیع‌تری پخش کنید. با این وجود حتما پس از اینکه لایه های رنگ را پخش کردید، در بازه زمانی کمتر از یک دقیقه آن را با قلمو صاف و یکنواخت سازید.

هرچقدر حجم رنگ آغشته به برس نقاشی بیشتر باشد، کارهای چوبی را سریع‌تر نقاشی خواهید کرد. اما می‌بایست با استفاده از تکنیک های رنگ آمیزی چوب، از چکیدن رنگ جلوگیری کنید. بنابراین پس از فرو بردن برس در رنگ، به وسیله آن به صورت آهسته به لبه سطل ضربه بزنید تا اضافه رنگ تخلیه شود. قلمو را هنگام رنگ آمیزی، تقریباً با زاویه 45 درجه نگه دارید و نوک آن را از جایی که می‌خواهید شروع کنید تنظیم نماید. سپس با کمی فشار رو به پایین آن را به آرامی روی سطح بکشید.

با کمک تکنیک های رنگ آمیزی چوب، سطحی صاف و روان خواهد داشت. یک اشتباه رایج در رنگ آمیزی این است که افراد بعد از اینکه رنگ خیلی خشک شد، شروع به رنگ آمیزی می‌کنند. باید توجه داشت که هدف ایجاد یک ضخامت یکنواخت است اما نباید ضخامت بیش از اندازه بزرگ و متورم باشد. با تمرین و رعایت تکنیک های رنگ آمیزی چوب، به سرعت ضخامت ایده آل را پیدا خواهید کرد. اگر رنگ جدید علائم رنگ قبلی را نمی‌پوشاند، بهتر است یک لایه ملایم رنگ را بر روی آن پخش کنید تا اینکه رنگ را خیلی ضخیم نماید. قلمو را به موازات برآمدگی سطح چوب به سمت پایین کشیده تا یک لایه اولیه رنگ در این سطوح تشکیل شود.

پوشاندن و برش دادن

اغلب اوقات سطح چوب در مجاورت دیوار و یا سطحی با رنگ متفاوت می‌باشد. در این مواقع برای جلوگیری از به وجود آمدن سطوح تیز و موجدار دو راه حل وجود دارد. اولین راه حل، پوشاندن سطح با استفاده از نوار مخصوص است. بدین منظور نوار نقاشی را در مرز سطح رنگ آمیزی با سطح دیگر بچسبانید. با استفاده از کاردک بر روی سطح نوار بکشید تا نوار به طور کامل به سطح رنگ آمیزی شده بچسبد و رنگ از زیر آن چکه نکند. رنگ آمیزی چوب را آغاز کنید و به مقدار خیلی کمی اجازه دهید که لبه‌های نوار رنگ آمیزی شود. هنگامی که رنگ خشک شد نوار را از سطح جدا سازید. اما روش سریع‌تر این است که به جای استفاده از نوار، به وسیله برس رنگ آمیزی یک لایه رنگ جدید در مرز دو سطح بزنید. با تمرین و استفاده از تکنیک های رنگ آمیزی چوب، حتی افراد مبتدی هم می‌تواند که مرز دو سطح را به صورت کاملا یکنواخت رنگ آمیزی کنند. بدین منظور ابتدا با یک برس کوچک 1 یا 2/1 اینچی رنگ آمیزی را شروع کنید و همزمان با پیشرفتی که در رنگ آمیزی پیدا می‌کنید، از برس‌های بزرگتر استفاده کنید. یک سمت برس را به رنگ آغشته کرده و آن را در مرز دو سطح قرار دهید، به گونه‌ایی که طرف خشک برس به سمت دیوار قرار گرفته شده باشد. سپس به آرامی آن را در امتداد مرز دو سطح بکشید. از بازو خود برای ثابت و یکنواخت حرکت دادن برس کمک بگیرید و همزمان به صورت خیلی ملایم به سمت پایین فشار دهید. با تغییر در فشار اعمالی به برس، می‌توانید امتداد رنگ را کنترل کنید. هنگامی که رنگ برس به اتمام رسید دوباره آن را به رنگ آغشته کرده و از آخرین نقطه‌ایی که رنگ کرده‌اید، کار نقاشی را ادامه دهید. البته اگر در بعضی از قسمت‌ها رنگ به صورت مناسب پخش نشده باشد، دوباره به آنجا برگشته و به صورت ملایم و با کمک تکنیک های رنگ آمیزی چوب، نقاشی کنید.[/vc_column_text][vc_single_image image=”4113″ img_size=”full” alignment=”center”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]پاسخ به این سوال که یک لایه رنگ کافی است یا خیر، به کیفیت و نوع رنگ بستگی دارد. اگر اولین لایه رنگ شفاف باشد، نیاز به ایجاد لایه دوم هم می‌باشد. اجازه دهید رنگ یک شب به طور کامل خشک شود سپس با استفاده از سمباده 180 یا 220 گریتی، سطح رنگ را هموار و یکنواخت سازید. گرد و غبار را با استفاده از یک پارچه مرطوب به طور کامل از سطح آن تمیز کرده و یک لایه دوم روی آن رنگ آمیزی کنید. رعایت تکنیک های رنگ آمیزی چوب کمک شایانی به شما برای بهبود کیفیت و سرعت نقاشی سطوح چوبی خواهد کرد.

ابزارهای مورد نیاز برای رنگ آمیزی سطح چوب

علاوه بر نکاتی که برای رنگ کردن چوب بیان شد، می‌بایست قبل از شروع رنگ آمیزی ابزار مورد نیاز را تهیه کنید تا در وقت و زمان خود صرفه جویی کنید.

سطل
کاردک
قلمو نقاشی
لیسه
پارچه کهنه
سنباده
چاقو

مواد لازم برای رنگ آمیزی سطح چوب

  • بتونه اکریلیک (بتونه همه کاره)
  • افزاینده رنگ لاتکس (آب)
  • رنگ
  • نوار رنگ
  • بتونه
  • خمیر اسفنجی
  • پرکننده چوب دو قسمتی

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

حتما برای اطلاع از جدید‌ترین تخفیف‌ها در کانال تلگرام یا پیج اینستاگرام پخش رنگ و چسب محمدی عضو شوید.

 

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

بازخورد شما ارزشمند است

امتیاز شما برای ما مهم است

اولین نفری باشید که نظر ارسال میکند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *