نحوه استفاده از اپوکسی بر روی چوب برای تعمیرات


2
(3)

[vc_row][vc_column][vc_column_text]راهکار های ساده و عملی نحوه استفاده از اپوکسی بر روی چوب برای تعمیرات

چگونه با استفاده از رزین های اپوکسی مخصوص چوب و بتونه کاری چوب های صدمه دیده را ترمیم و تعمییر کنیم.

مقدمه

اپوکسی یکی از بهترین مواد برای انجام تعمیرات دائمی بر روی آسترهای پوسیده ی در و پنجره و یا تعمیر دیگر لوازم چوبی است. حذف و جایگزینی این لوازم چوبی گران بوده و اپوکسی آسان ترین راه حل می باشد. این ماده را مانند خمیر کلوچه مخلوط کنید، به این خمیر ها مانند قالب های رسی شکل دهید و وقتی سفت شد، درست مانند چوب آن را تراش داده و سنباده بزنید. این ترکیب بسیار قدرت چسبندگی بالایی دارد و می تواند خودرا با چوب تنظیم کند که ثابت بماند یا حرکت کند، بنابراین مانند بعضی از پرکننده های خارجی، چوب را نمی خورد و از بین نمی برد.

ابزار مورد نیاز

  1. مواد مقاوم شیمیایی
  2.  دستگاه مته و سرمته
  3. دریل/ درایور – بی سیم
  4.  سوهان
  5. دستکش
  6. چکش
  7. قلم مو
  8. چاقوی کوچک
  9. سوهان پهن
  10. اسکنه چوب

مواد مورد نیاز

  1. پرایمر
  2. اپوکسی
  3. رنگ آکریلیک با کیفیت
  4. کاغذ سمباده
  5. بطری های کوچک به هم فشرده شده(8 انس)
  6. محکم کننده چوب

بررسی اجمالی: مبانی اپوکسی و از کجا می توانید آن را به دست آورید

در این مقاله به شما نشان خواهیم داد که چگونه می توان به وسیله ی پرکننده چوب اپوکسی تعمیرات لوازم چوبی را انجام داد. ما شما را با نحوه ی مخلوط کردن، استفاده و شکل دادن به این ماده، آشنا می کنیم و به وسیله ی اپوکسی می توانید به صورت طولانی مدت چوب آسیب دیده یا پوسیده را ترمیم کنید.
ما از ماده اپوکسی مایع و بتونه مانند استفاده می کنیم که به طور ویژه برای ترمیم چوب ساخته شده است. روشی که ما نشان می دهیم مربوط به تعمیرات لوازم زینتی است. اگر یک عضو ساختاری (تحمل وزن) به وسیله ی پوسیدگی ضعیف شده باشد، شما باید از روش های دیگر یا در بعضی موارد از انواع خاص اپوکسی استفاده کنید.
پس از یادگیری چند ترفند برای مخلوط کردن و استفاده از اپوکسی، به راحتی می توانید کاربرد Play-Doh را بیابید. با استفاده از ابزاری که احتمالاً در اختیار دارید، بیشتر تعمیرات تنها چند ساعت طول خواهد کشید. تعمیر شما به چکش و اسکنه، مته و پوسیدگی ها و لایه های چوبی بستگی دارد. سایر مطالب و لوازم موجود در مقاله ذکر شده است.

مارک های اپوکسی زیادی پیدا خواهید کرد. روش های دقیق مخلوط کردن و کاربرد، با توجه به سازنده این ماده متفاوت است.دستورالعمل های سازنده را با دقت دنبال کنید.


برندی که ما از آن استفاده می کنیم دارای یک سیستم دو مرحله ای است که از دو نوع اپوکسی تشکیل شده، که یک کنسانتره مایع شربت مانند و یک پرکننده چسب چوب بتونه مانند است. محکم کننده مایع به داخل الیاف چوب نفوذ می کند و سفت می شود تا پایه ای محکم برای پرکننده چوب در فضای باز تشکیل دهد. مانند هر اپوکسی دیگر، هم ماده سازنده و هم بهترین پرکننده چوب خارجی از دو قسمت تشکیل شده است، رزین (قسمت A) و سفت کننده (قسمت B). مخلوط کردن دو قسمت طبق دستورالعمل های سازنده، یک واکنش شیمیایی را آغاز می کند که باعث سفت شدن اپوکسی می شود.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image image=”4124″ img_size=”600*600″ alignment=”center”][vc_column_text]

میزان پوسیدگی را بررسی کنید

اولین قدم در هر ترمیم، یافتن و از بین بردن علت پوسیدگی است. پایه ستون ما دو مشکل اساسی داشت. ابتدا پایه ستون به طور مستقیم روی بتن نشسته بود و می توانست رطوبت را جذب کند. ما پایه پوسیده را با نوع جدیدی از چوب مقاوم در برابر پوسیدگی جایگزین کردیم و یک لایه از فلز گالوانیزه را بین پایه و بتن قرار دادیم تا از جذب رطوبت جلوگیری شود.
دومین مشکلی که داشتیم این بود که لایه رنگ به منظور محافظت از چوب، خرد شده و ترک خورده شده بود و به آن اجازه می داد آب به داخل آن نفوذ کند و چوب خیس شود و بپوسد. پس از تعمیر این نوع پوسیدگی برای حفظ کار، رنگ آسانترین راه است.
علل دیگر پوسیدگی چوب، نشت ناودان ها یا مواد درزگیر فلزی مفقود یا آسیب دیده می تواند باشد و یا ممکن است علت پوسیدگی کمی پیچیده تر باشد. اگر مطمئن نیستید که چه عواملی باعث پوسیدگی و یا نحوه تعمیر آن شده است، برای دریافت کمک با یک پیمانکار ساختمان یا بازرس مسکن تماس بگیرید.
حتی بعد از اینکه مشکل را اصلاح کردید، حتماً به مدت طولانی اجازه دهید تا چوب خشک شود. این ممکن است یک هفته یا بیشتر طول بکشد. در غیر این صورت، رطوبت به دام افتاده ممکن است باعث پوسیدگی اضافی شود یا از اتصال صحیح اپوکسی جلوگیری کند.
برای شروع، منطقه اطراف چوب آسیب دیده را با یک سوراخ کن یا پیچ گوشتی بررسی کنید تا میزان پوسیدگی مشخص شود. چوب های نرم که پوسیده شده یا در حال پوسیدگی هستند باید با مواد جامد اپوکسی جدا یا تقویت شوند.[/vc_column_text][vc_message message_box_color=”alert-success”]خرید و اجرای اپوکسی با تماس به پخش رنگ محمدی و پرسش سوال[/vc_message][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image image=”4122″ img_size=”600*600″ alignment=”center”][vc_column_text]

تمام چوب پوسیده را بردارید

بعد از اینکه علت چوب پوسیده را پیدا کردید و اصلاح کردید، با جدا کردن رنگ قدیمی و ازبین بردن تمام چوب های پوسیده، تعمیر را شروع کنید. رنگ قدیمی ممکن است حاوی سرب باشد.. تمام چوب های پوسیده شده را با استفاده از اسکرابر رنگی، اسکنه یا پیچ گوشتی محو کنید. در صورت امکان با چوب مستحکم به کار خود ادامه دهید. با سری 1/4-دریل سوراخ کنید. سوراخ هایی در فاصله 1 اینچ از هم به وجود آورید. این سوراخ ها اجازه می دهد تا مواد جامد اپوکسی به هر قسمت آسیب دیده چوب نفوذ کند. روی سطوح عمودی، سوراخ ها را کمی به سمت پایین شیب دهید تا قالب های جیبی به وجود آیند. سوراخ ها را تا حد امکان عمیق سوراخ کنید بدون اینکه تمام راه را از روی چوب عبور دهید. سوراخ ها باعث می شوند که رطوبت از بین برود و بعداً به عنوان مخزن برای ماده محکم کننده عمل کنند زیرا این ماده داخل چوب غوطه ور می شود. اگر به طور تصادفی دو طرف چوب را سوراخ کردید، قسمت انتهایی سوراخ را با خاک رس روغنی یا بتونه ی نقاش پر کنید تا مانع از خراب شدن کار شما شود.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

به کار بردن اپوکسی محکم کننده مایع چوب

دو بخش مواد اپوکسی محکم کننده مایع چوب را طبق دستورالعمل سازنده مخلوط کنید. سپس کنسانتره را داخل سوراخ های1/4-اینچ و روی چوب در قسمت تعمیری فشار دهید. با یک قلمو کوچک یکبار مصرف آن را به داخل چوب هدایت کنید. این روند را تا زمانی که چوب اشباع شود ادامه دهید. در مرحله بعد، یک چادر پلاستیکی ضد آب و متناسب بسازید تا از چوب در برابر باران محافظت کنید و بگذارید حداقل یک هفته قبل از عمل خشک شود. برای سرعت بخشیدن به روند خشک کردن، تعمیر را در روزهای خشک و آفتابی انجام دهید.

اپوکسی را مخلوط کنید
مخلوط کردن پرکننده چوب خارجی:

قبل از پر کردن سوراخ ها از پرکننده چوب اپوکسی، لازم نیست صبر کنید تا مواد جامد کاملاً سفت شوند. برای شروع، به مقدار مساوی به اندازه توپ گلف از ماده” A “و” B ” را که از بهترین پرکننده های خارجی اپوکسی هستند را بر روی ضایعات فیبر یا تخته سه لا با هم مخلوط کنید. دو قسمت را با یک چاقوی سفت و سخت به مدت دو تا سه دقیقه مخلوط کنید تا کاملاً حل شوند. برای جلوگیری از مخلوط شدن قطعات A و B به طور تصادفی، درب ها و میله ها را برچسب بزنید.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

بهترین شرایط کار برای پر کننده چوب خارجی

در دمای 70 درجه فارنهایت، 30 دقیقه قبل از شروع سفت شدن اپوکسی وقت خواهید داشت. اپوکسی فرموله شده است تا زمان کار کافی در شرایط عادی فراهم شود، اما دما عامل اصلی است. گرما واکنش را تسریع می کند. سرما آن را کند می کند. این را به سود خود استفاده کنید. هنگام مخلوط کردن و استفاده از اپوکسی، در سایه کار کرده و مواد اپوکسی را خنک نگه دارید(حدود 70 درجه فارنهایت). سپس اگر می خواهید روند سفت شدن را تسریع کنید، از سشوار یا یک نورافکن برای گرم کردن ترمیم اپوکسی استفاده کنید.

با پرکننده چوب اپوکسی شفاف سریع کار کنید

اگر همیشه شرایط مطلوب نباشد، رفتار اپوکسی قابل پیش بینی است. اگر به طور غیر عمد درپوش A را روی ظرف B قرار دهید، خود درب به آن می چسبد. برای جلوگیری از سردرگمی و شروع یک واکنش ناخواسته، تمام درپوش ها و میکس ها را برچسب بزنید. همچنین همیشه از ظروف تمیز و تخته های میکس استفاده کنید. آلوده شدن اپوکسی تازه مخلوط شده با اپوکسی سفت شده جزئی، می تواند واکنش را تسریع کند و باعث می شود زمان کمتری برای کار باقی بماند.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image image=”4123″ img_size=”600*600″ alignment=”center”][vc_column_text]

حفره چوب را با پر کننده چوب خارجی پر کنید

پرکننده اپوکسی را با چاقوی بتونی وارد قسمت پوسیدگی چوب کنید. برای اطمینان از خوب پیوند خوردن و پر کردن تمام جای های خالی، فشار دهید. نکته: هنگام تعمیرات پوسیدگی بزرگ یا عمیق چوب اپوکسی را هدر ندهید. به جای پر کردن حفره های بیشتر، بلوک های چوب را بریده یا عوض کنید. سپس از خمیر اپوکسی برای چسباندن بلوک قبل از پوشاندن آن با پرکننده اضافی خمیر استفاده کنید. برای ترمیم از همان نوع چوب استفاده کنید و خرده ها را در همان راستا تنظیم کنید.

منطقه را با اپوکسی پر کنید

اپوکسی را با انگشتان خود فرم دهید.دستکش پلاستیکی مقاوم به مواد شیمیایی بپوشید. برای اطمینان از کافی بودن اپوکسی برای تعمیرات، تعمیر را بیش از اندازه انجام دهید. پرکننده اپوکسی نرم را با انگشتان خود و با یک قراضه چوب، به شکل تقریبی پر کرده و به آن فشار وارد کنید و در صورت لزوم پرکننده اضافه کنید. سعی نکنید شکل را به بهترین حالت در آورید و اطمینان حاصل کنید که مواد کافی را برای محکم بودن به اطراف آن نیز بمالید. در روزهای گرم، اپوکسی به اندازه کافی محکم خواهد بود و تا حدود سه تا چهار ساعت شروع به شکل دهی میکند. در هوای خنک، اجازه دهید وصله تان یک شبه سفت شود.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image image=”4127″ img_size=”600*600″ alignment=”center”][vc_column_text]

شکل دقیق را با یک سوهان برش دهید

وقتی نمی توانید اپوکسی را با ناخن انگشت خود جابجا کنید، پر کردن به اندازه کافی دشوار می شود. پس از سفت شدن، اپوکسی به راحتی با ابزارهای نجاری استاندارد به شکل و نما می رسد. با سوهان زدن خطوط برجسته ی پایه با یک سطح سورفور یا سوهان زبر شروع به کار کنید.

سوهان برای شکل دادن به چوب

همانند اطراف چوب به آن شکل دهید. برای از بین بردن مقادیر زیاد مواد موجود و تقریباً شکل دادن به ترمیم، از سطح سورفور یا سوهان زبر استفاده کنید. هنگامی که قسمت های اصلی را از بین بردید و شکل شروع به ظهور کرد، شروع به کار روی جزئیات کنید. بسته به پروفیلی که شما دوباره ایجاد می کنید، ممکن است به سوهان های چوبی صاف، گرد یا نیمه گرد یا برش های مختلف نیاز داشته باشید، یا کاغذ سنباده ای 80 گرمی را دور یک دسته یا یک چوب بچسبانید و از آن برای سنباده کشیدن شکل استفاده کنید. با استفاده از مشخصات چوب اطراف، ابزار خود را مشخص کنید زیرا به تدریج اپوکسی را دور می زنید. نگران نباشید اگر بیش از حد اپوکسی کرده اید و یا برای شروع به اندازه کافی استفاده نکردید. بسیاری از تعمیرات به کاربرد دوم نیاز دارند. گرد و غبار را از تعمیر بردارید و پرکننده بیشتری اضافه کنید.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image image=”4126″ img_size=”600*600″ alignment=”center”][vc_column_text]

روتوش پرکننده چوب در فضای باز

برای تهیه یک ماده پر کننده نازک تر که کاربرد آن ساده تر است، ابتدا مقدار کمی مواد محکم کننده را مخلوط کنید. سپس یک مقدار کوچک از پرکننده را مخلوط کرده و مقداری از مواد محکم کننده را به پرکننده اضافه کنید تا به قوام مورد نظر برسد. اگر بعد از انجام تعمیرات دوباره عجله ای برای سنباده زنی دارید، پر کننده جدید را با سشوار گرم کنید تا روند سفت شدن سریع شود. با استفاده از رنگ مناسب از چوب محافظت می شود و تعمیر اپوکسی شما احتمالاً پیروز می گردد.

تعمیر اپوکسی را با کاغذ سنباده 80 گرمی صاف و مرتب کنید. هنگامی که شکل چوب تعمیری دقیق است، چوب تعمیر و چوب اطراف آن را با کاغذ سنباده 80 گرمی و در آخر با کاغذ سنباده 120 گرمی سنباده زنی کنید. هنگام سنباده کشیدن، ماسک گرد و غبار و محافظ چشم را بپوشید. گرد و غبار را از ترمیم دور کنید.

نکته: هنگامی که سنباده کاری نهایی را انجام می دهید، حتماً سطح هر ماده محکم شده سفتی که ممکن است پوشش چوب اطراف آن باشد را صیقل دهید. در غیر این صورت، ممکن است رنگ نچسبد. ترمیم را با پرایمر آلکیدی و دو لایه رنگ اکریلیک با کیفیت بالا بر روی اپوکسی و چوب اطراف آن انجام دهید. سرانجام، اتصالات بین قسمت های جداگانه را با پلی اورتان قبل از استفاده از روکش های نهایی درزگیری کنید. حداقل سالی یک بار منطقه ترمیم شده را بازرسی کنید و در صورت لزوم دوباره تعمیر یا مجدداً تعمیر کنید.[/vc_column_text][vc_single_image image=”4125″ img_size=”600*600″ alignment=”center”][/vc_column][/vc_row]

حتما برای اطلاع از جدید‌ترین تخفیف‌ها در کانال تلگرام یا پیج اینستاگرام پخش رنگ و چسب محمدی عضو شوید.

 

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

بازخورد شما ارزشمند است

امتیاز شما برای ما مهم است

اولین نفری باشید که نظر ارسال میکند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *